Вересень 18, 2017

“Томатні питання”

Провівши два дні з делегацією Сенату Франції, я побачив, що кожного разу, при будь-якій нагоді, сенатори (прихильники України!) розповідали про наявність потужного аграрного лоббі, яке здійснює тиск на Уряд з метою пом”якшення санкцій проти РФ.


Згадав, як рівно рік тому, на минулому форумі Ялтинської Європейської стратегії, я почув від колишнього Міністра закордонних справ Франції тезу про те, що Уряду досить важко витримувати тиск з боку своїх аграріїв: “Чому ми не можемо продавати томати до Росії?”. Тоді це питання здалось мені несуттєвим. Бачу – помилявся.

Справа в тому, що “томатні питання” існують у всіх країнах, які ввели санкції.
Якщо відверто про-російські політичні чи громадські сили не мають суспільної підтримки, то бізнес-середовище – має. Не варто, ховаючи голову в пісок, розповідати про те, що “всі європейці, як один” встали на захист України. Це не відповідає дійсності.

По-перше, існує величезна кількість людей, які навіть уяви не мають про те, що зараз відбувається в нашій державі.

По-друге, існує чимало європейців, які зазнали збитків через введення санкцій і обмежень.

Мені здалось, що таким наполегливим згадуванням про існуючу проблему, делегація Франції давала зрозуміти: нашому Уряду непросто і ми потребуємо допомоги.

Здавалось би, ну чим може допомогти воююча Україна успішній Франції?
Реформами! Нашими реформами!

Згідно опитувань бізнес-середовища, на першому місці серед питань, які відлякують іноземних інвесторів стоїть не війна на Сході! Перше місце займають… упереджені судові рішення!

Навіть корупція (яка не є нашим ноу-хау) не так відлякує інвесторів. В решті-решт, витрати на хабарі можна закласти в видатки підчас розрахунків ймовірної рентабельності проектів.Чого не можна передбачити – непрогнозованих судових рішень.

Так, ми розуміємо, що в переважній більшості, такі рішення є складовою корупції. Якщо кілька років тому бізнесмени зазначали на першому місці наявність численних різноманітних перевірок (з метою вимагання хабарів), то зараз ситуація змінилась. І, з моєї точки зору, змінилась не в кращий бік: адже, за часту, упереджені судові рішення є остаточними і оскарженню не підлягають (на відміниу від висновків перевірок).

Не варто розглядати Україну виключно як ринок збуту для європейських виробників. Це величезна помилка! Існує інша сторона економічних відносин – інвестування. Інвестування капіталу, інвестування виробництва, інвестування технологій. Ця складова набагато потужніша, ніж ринок споживання!

Підвищуючи рівень привабливості для інвестицій, ми не просто підвищуємо рівень життя наших громадян! Адже, чим більше проникнення капіталу в економіці, тим тіснішими стають і політичні стосунки між державами!

Якщо ворогу України вдається багато років “тримати за хобот” нашу державу (далеко не тільки за “газовий хобот”), то розвинені економічні стосунки з Європою дозволять нам розраховувати на більш рішучу підтримку нашої політики з боку Заходу.

Нами створені спеціалізовані структури, зобов”язані боротись з корпцією: НАБУ, НАЗК, САП. Як повідомив Генеральний Прокурор, порушено біля 7 000 (!) кримінальних справ. Біля 4 000 справ направлені в суди! І.. без вироків.
Моя позиція не змінилась: я виступав і виступаю ЗА створення спеціалізованого анти-корупційного суду. Особливість цієї установи – в механізмі обрання суддів і контролю за їхньою діяльністю.

Я не уявляю собі “судової палати”, створеної на засадах існуючого судового корпусу!

І, дійсно, нам бракує часу. Але, бракує не на створення спеціалізованого суду, а бракує на затягування цього процесу!